Osmangazi Belediyesi’nin bir önceki başkanı Mustafa Dündar döneminde hayata geçirilen kent meydanı projesinin bazı bölümleri bu kapsama giriyor. Proje kapsamında 2 bin araçlık yeraltı otoparkı ve yer üstünde sosyal ve ticari üniteler mevcut. Yüzde 99 oranında tamamlanıp yeni yönetime teslim edilen projede yer alan otoparkın bazı bölümleri halkın kullanımına açıldı ancak 1,5 yıldır profesyonel anlamda işletmeye açılamadı. Bunun sonucunda otopark içerisindeki demirbaş malzemeleri, başta asansörler, zarar görmeye başladı. Tesisin kullanımında bir denetim-kontrol olmadığı için, gerek güvenlik, gerek temizlik ve gerekse bazı araç sahiplerinin keyfi davranışları nedeniyle aylarca kaderine terk bir görüntü sergiledi. Osmangazi Belediyesi’nin yeni yönetimi, göreve gelişinin hemen ardından, 2024 yıl sonuna kadar otoparkın ücretsiz kullandırılacağını, bu tarihten sonra ücretli hale ve profesyonel işletmeye geçileceğini pankartlarla halka müjdelemişti. Ancak Temmuz 2025 ortalarında(14 Temmuz 2025) otopark ücretli hale getirilebildi ve profesyonel işletmeye geçiş için ilk adım atıldı. Fakat bu sefer de giriş ücretlerinin yüksek tutulması, otoparkı kullanan araç sayısında ciddi bir düşüşe yol açtı. 75 liralık ilk giriş ve her saat 25 lira artış öngören tarife araç sahiplerini ürküttü ve otoparkı kulanan araç sayısı bir anda düştü.
Otoparkın 2 yıla yakın zaman ücretsiz kullanılması araç sahiplerini memnun ediyordu ancak sahipsizliğin yarattığı sistemsizlik ve karmaşa, güvenlikten temiziğe başka sorunları gündeme getiriyordu. 4 katlı ve her bir katı 500 araçlık olmak üzere toplamda 2 bin araçlık otoparkın ilk katı Osmangazi Belediyesi çalışanları ve misafirleri tarafından kullanılıyordu. Diğer katlarsa herhangi birkontrol-denetim olmaksızın vatandaş tarafından kullanılıyordu. Oldukça iyi hazırlanmış bir proje doğrultusunda hayata geçirilmiş olan otoparkın tavanları her türlü aracın girip çıkmasına uygun şekilde yüksek, peron aralıkları geniş. Engelli park alanları, motor park alanları, yollar gibi otopark içerisindeki tüm alanlar oldukça profesyonel bir çalışmayla belirlenmiş durumda ancak sahipsizlik nedeniyle bütün bu alanlar işgal altındaydı. Bazı özensiz ve dikkatsiz araç sahiplerinin, giriş çıkış yerlerine yani yol olarak ayrılmış alanlara araçlarını park etmesi, özellikle asansör önlerindeki kırmızıyla boyanarak güvenlik vb gerekçelerle boş tutulması istenen yerlerin yine parklanmalarla doldurulması, aracının yanına park edilmesini istemeyen bazı sürücülerin başka araçların park etmesini engelleyecek şekilde aracını bırakıp gitmesi gibi sorunlar otopark içinde sistemsizliği körüklüyordu. Bu da zaman içerisinde başta güvenlik olmak üzere çeşitli sorunlara davetiye çıkarıyordu.
Diğer yandan, sahipsizlik otopark içerisinde başta temizlik olmak üzere bazı demirbaş malzemelerin bozulması olarak da kendini gösteriyordu. Özellikle asansör boşluğu etrafındaki sigara izmaritleri, boş sigara paketleri, boş pet şişeler ve bira kutuları gibi çöpler dikkat çekiyordu. Hem kötü kullanım ve hem de inşaatın hemen ardından yapılması gereken kapsamlı inşaat temizliği yapılmadığı için özellikle asansörlerde bozulmalar yaşanıyordu. Bazı asansörler ya çağırıyorsun gelmiyor ya biniyorsun ilerlemiyordu.
Diğer yandan, Osmangazi Belediyesi’ne 10 metre mesafedeki Kent Meydanı projesi kapsamında yer alan dükkanların bir kısmı kiralanmış durumda. Ancak belediye yeterli denetim yapmadığı için, kiraladığı bu işyerleri özellikle asansör boşlukları olmak üzere etraftaki açık alanları özensizce kullanma eğiliminde. Kırık masa, sandalye vb eşyalar asansör boşluklarına depolanmış vaziyette. Bu işyerlerinin boş bulduğu her cepeyi afiş alanı olarak kullanması da ayrı bir görüntü kirliliğine yol açıyor.
Konuştuğumuz bazı araç sahipleri, bu kadar güzel bir otoparkı yaptığı ve yaklaşık 1,5 yıl da ücretsiz kullandırdığı için Osmangazi Belediyesi’ne teşekkür etmekle birlikte, böylesine iyi hazırlanmış bir yatırımın çöp olmaması için profesyonel işletmeye alınması gerektiği görüşünde. Araç sahipleri, “Bugün dışarıdaki özel otoparklar ateş pahası, Büyükşehir Belediyesi’nin otoparkları bile el yakıyor. Böyle bir ortamda bu otoparka sahip çıkmak lazım. Uygun bir fiyat belirlensin ve bunun karşılığında sistem ve güvenlik de olsun. Osmangazi Belediyesi yetkilileri, kendilerinin kullandığı 1. kat dışındaki katların da kendilerine ait olduğunu unutmamalı. Diğer kat ve alanlardaki demirbaş malzemelerin çer çöp olmasına, işaret ve uygulamaların kaybolmasına izin vermemeli. En başta, otoparkın üzerine kocaman bir otopark yazan tabela koymalı, girişi düzenlemeli, yönlendirme tabelalaları yerleştirmeli, belediye önündeki cep alanına araç parkını engellemeli çünkü bu cep alanına park eden araçlar, 2 bin araçlık otoparka girişi zorlaştırıyor.” diyor.
Otopark çıkışında faaliyet gösteren bir işyerinin(çorbacı) dükkan önünü müşteri otoparkı olarak kullanmasının da otopark çıkışlarını engellediğini belirten sürücüler, “2 bin araçlık otopark tam kapasite ile çalıştığında burada da sorunlar yaşanır, bu işyerine ya kapalı otopark içerisinde bir alan belirlenip verilmelidir ya da hiç değilse araçlar dik park edilmeyip yola paralel park edilmelidir, aksi halde yakın bir zamanda küçük kazalar veya tartışmaların yaşanması kaçınılmaz olur” diyorlar.

Görüşüne baş vurduğumuz bölge sakinleri ise, belediyenin bütün bu alanları işletmek ve eksiklerini tamamlamak üzere AVM yönetimi tarzında bir yönetim oluşturması gerektiği görüşünde. Bu yönetimin hem otoparktaki sorunları hem de açık alanlarda özensiz kullanım nedeniyle yaşanan karmaşayı çözebileceğini savunan vatandaşlar, Osmangazi Belediyesi yönetimini bu yatırıma sahip çıkmaya çağırdılar.
Hanlar bölgesi ve çevresine hizmet etsin diye Büyükşehir Belediyesi’nce hayata geçirilmek istenen Çarşıbaşı Otoparkı, Osmangazi Belediyesinin otoparkına göre daha şanssız, zira henüz kullanıma bile açılamadı. Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey, seçimden sonraki her basın toplantısında bu projenin tamamlanıp hizmete açılmasına dair tarihler verdi ancak bu terminlerin hiçbirine uyulamadı. 300 araçlık otopark hizmete girdiğinde bölgede çok ciddi bir ihtiyacı karşılamış olacak. Çünkü gerek şehrin yoğun nüfusu ve gerekse tarihi bölgeyi ziyaret eden binlerce turist için en acil hizmetlerden biri otopark. Ama açılış konusunda henüz ufukta bir tarih gözükmüyor.
Fotoğraf:
Denetim ve kontrolün olmaması, Osmangazi’nin kent meydanı otoparkında; etrafa saçılmış bira kutuları, sigara paketleri gibi kötü görüntülerin oluşmasına neden oluyordu.
