Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası (HKMO) Bursa Şubesi tarafından Dünya CBS Günü kapsamında düzenlenen “Bursa Ulaşımında Akıllı Sistemler ve Gelecek Vizyonu” paneli, BAOB Toplantı Salonu’nda yoğun katılımla gerçekleştirildi. Etkinlikte, kent içi ulaşımın geleceğini belirleyecek akıllı teknolojiler, veri odaklı ulaşım planlaması ve otonom ulaşım sistemleri uzman isimlerin sunumları eşliğinde ele alındı.
“5-10 YIL SONRA MESLEK YOK OLABİLİR”
HKMO Bursa Şube Başkanı İlker Tokdemir, açılış konuşmasında Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin hem bireysel yaşamı kolaylaştırdığına hem de belediyelerin daha hızlı ve veriye dayalı karar almasına imkan tanıdığına vurgu yaptı. Tokdemir, teknoloji ve yapay zekâ alanındaki hızlı gelişimin mesleklerin dönüşümünü kaçınılmaz hale getirdiğini belirterek, “Bugün var olan birçok meslek, 5-10 yıl sonra olmayabilir. İlkokuldaki çocuklar gelecekte adını bile bilmediğimiz meslekleri yapacak. Biz de mühendislerin değişen dünyaya daha hızlı adapte olmasını sağlamak için eğitim çalışmalarına ağırlık veriyoruz” dedi.

KESTEL’DEN TEKNOSAB’A YENİ YOL
İlker Tokdemir, konuşmasının devamında Bursa’nın trafik yükünü hafifletmeyi amaçlayan yeni güzergâh önerilerini de açıkladı. Uludağ’ın silüetini bozmadan geliştirilen alternatif dağ yolu tasarımı hakkında bilgi veren Tokdemir, “60 kilometrelik lineer bir kent yapısına sahibiz. Kestel’den Teknosab’a uzanan bu hattın sağında ve solunda gelişen yerleşimlerle birlikte 1.1 milyon kişi bu aks üzerinde yaşıyor. Bu nüfusun yoğunluğunu azaltmak için, Uludağ eteğindeki 500-600 bin kişiyi Ankara ve İzmir yollarına inmeden transfer edebileceğimiz bir sistem üzerinde çalıştık” ifadelerini kullandı.
ANKARA-İZMİR YOĞUNLUĞU AZALACAK
26 kilometrelik yeni güzergâhın 16-17 kilometresini tünellerin oluşturduğunu belirten İlker Tokdemir, bu projeyle Ankara–İzmir yolundaki yoğunluğun azaltılmasının hedeflendiğini söyledi. Söz konusu önerinin Bursa kamuoyunda tartışılmasını ve 2050 Çevre Düzeni Planı’na işlenmesini istediklerini dile getirdi.
“BİLGİ VE İNSAN KAYNAĞIMIZ YETERLİ”
Tokdemir ayrıca, otonom araçların kent içi ulaşımda yaygınlaşmasıyla birlikte yol şerit genişliklerinden tabelaların kimyasal özelliklerine, kavşak düzenlemelerinden kaldırım yüksekliklerine kadar birçok teknik standardın yeniden belirlenmesi gerektiğini vurguladı. Başkan Tokdemir, “Bunu Avrupa veya Amerika yaptıktan sonra değil; biz kendi mühendislerimizle belirleyebiliriz. Bilgi ve insan kaynağımız buna yeterli” diye konuştu.

“UÇAN HAVA ARAÇLARI ARTIK HAYAL DEĞİL”
İlker Tokdemir, konuşmasının bir diğer bölümünde ise özellikle “uçan hava araçları” konusundaki çalışmaların artık bir hayal olmaktan çıktığını vurguladı. Tokdemir, Amerika’da 7 bin, Çin’de ise 3 bin adet uçan araç için ön satış yapıldığına dikkat çekerek, Türkiye’de de Baykar ve AirCar’ın bu alanda önemli adımlar attığını hatırlattı. İlker Tokdemir, “Bu araçlar daha da gelişecek. Beş yıl sonra Büyükşehir Belediyesi’nin kapısı çalınıp ‘uçan arabamı nereye park edeceğim, güvenli uçuş rotası nereden geçiyor’ diye soran vatandaşlarımız olacak” ifadelerini kullandı.
“GELECEĞİN ULAŞIMI ARTIK KAPIMIZDA”
Uçan araçların şehir planlamasında yeni başlıkları gündeme getirdiğini belirten Tokdemir, bu araçların yerden kaç metre yükseklikte güvenle uçabileceği, binalara yaklaşma mesafesinin ne olması gerektiği, iniş–kalkış istasyonlarının 5 bin mi, 10 bin mi yoksa 50 bin metrekare mi olacağı gibi soruların en kısa sürede yanıtlanmasının zorunlu olduğunu söyledi. Ayrıca enerji nakil hatlarının, yüksek katlı yapıların, kamu binalarının, hastanelerin, AVM ve otellerin çatıları ya da iç yapılarının bu araçlara nasıl uyum sağlayacağı konusunda da standartların belirlenmesi gerektiğini vurguladı. Tokdemir, “Bu panelde tüm bu sorulara cevap arıyoruz. Geleceğin ulaşımı artık kapımızda. Biz bu geleceği sadece izleyen değil, planlayan olmak istiyoruz” dedi.
ULAŞIM İÇİN YENİ ÖNERİLER
Konuşmasında ulaşım planlamasında uzun vadeli yaklaşımın önemine değinen Başkan Tokdemir, Bursa’nın doğu–batı aksındaki gelişimi dikkate alarak yeni önerilerini de sıraladı. İlket Tokdemir, Kestel–İnegöl metro hattının planlanması, Kestel–Yenişehir Havalimanı metro veya banliyö hattının değerlendirilmesi, Görükle–Teknosab–Karacabey hattının metro ya da hafif raylı sistemle desteklenmesi gerektiğini belirtti. Tokdemir, ayrıca İnegöl–Yenişehir hattının hızlı tren bağlantısına dahil edilmesi ve İnegöl–Domaniç karayolu için tünel projesinin gündeme alınması çağrısında bulundu. Tüm bu yol ve hatların 2050 Çevre Düzeni Planı’na işlenmesinin zorunlu olduğunu vurgulayan İlker Tokdemir, “Bugün planlamazsak yarın aynı hatalara düşer, bina yıkımı ve kamulaştırma süreçleriyle karşı karşıya kalırız” dedi.
Panelin ilk oturumu, HKMO Bursa Şube II. Başkanı ve Nilüfer Belediye Başkan Yardımcısı Emre Karagöz moderatörlüğünde yapıldı. Bu oturumda; alternatif ulaşım çözümleri, akıllı toplu ulaşım bileşenleri, Büyükşehir Belediyesi’nin akıllı ulaşım projeleri, kentsel hava hareketliliği ve otonom hava araçları gibi başlıklar detaylı şekilde ele alındı. Belediye otobüslerinde güvenliği artıran yeni teknolojiler de sunumlarda öne çıkan konular arasında yer aldı.
Günün ikinci oturumu ise HKMO Bursa Şube CBS ve Akıllı Şehircilik Komisyonu Başkanı Serhat Kalkan moderatörlüğünde gerçekleştirildi. Bu bölümde elektrikli araç şarj istasyonlarının Bursa için optimal konumlandırılması, otonom araçlarla ilgili mevzuat ve teknik gereklilikler, yapay zekâ destekli elektrikli mobilite ekosistemleri ve talep tabanlı toplu taşıma modellerinin kent ulaşımına etkileri uzmanlar tarafından paylaşıldı. Program, katılımcıların sorularının cevaplandığı bölümün ardından sona erdi.

