Amaç sınav baskısını azaltmak
MEB’in son iki yıldır yürüttüğü kapsamlı çalışmada, mevcut 4 yıllık zorunlu lise sisteminin öğrenci üzerindeki yoğun ders yükü ve sınav baskısının olumsuz etkileri değerlendirildi. Haftada ortalama 40 ders saatine denk gelen mevcut sistem, öğrencileri günde 7–8 saat sınıfta tutuyor; bu durum yaratıcılığı engelliyor ve okula olan motivasyonu azaltıyor. Yeni modelle hem ders yükü hafifletilecek hem de sınav odaklı sistem dönüştürülecek.
İlk aşama zorunlu, ikinci aşama yönlendirmeli
“2+2” modeline göre lise eğitimi iki aşamadan oluşacak. İlk iki yıl zorunlu olacak ve bu dönemi tamamlayan öğrencilere temel lise diploması verilecek. İsteyen öğrenciler ikinci iki yılda mesleki veya akademik alanlarda eğitimlerine devam edebilecek. Böylece öğrenciler ilgi ve yeteneklerine göre yönlendirilmiş olacak.
MEB öğrencileri takip edecek
Yeni sistemde öğrenciler lisenin son iki yılını okumasa bile MEB tarafından takip edilmeye devam edecek. Eğitim sürecinden kopmamaları için rehberlik ve yönlendirme desteği sağlanacak.
Yasal süreç başlıyor
Bakanlık raporunun Kabine’ye sunulmasının ardından yasal düzenleme süreci Cumhurbaşkanlığı Yardımcılığı ve AK Parti TBMM Grubu koordinasyonunda başlatılacak. Teklif hazırlandıktan sonra Meclis Başkanlığı’na sunulacak ve Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu’nda görüşülecek.
Dünya örnekleri incelendi
MEB raporunda, dünyadaki zorunlu eğitim sistemleri karşılaştırmalı olarak analiz edildi:
-
ABD: Eyaletlere göre değişmekle birlikte 6–16 veya 18 yaş arası eğitim zorunlu.
-
Almanya: 6–15 yaş arasında zorunlu eğitim uygulanıyor.
-
Japonya: 9 yıllık zorunlu eğitim 6 yaşında başlıyor, 15 yaşında tamamlanıyor.
-
İngiltere: 5–18 yaş arası eğitim zorunlu, öğrenciler 16 yaşından sonra çıraklığa veya iş hayatına geçebiliyor.
-
Finlandiya ve İsveç: 6–16 yaş arası zorunlu eğitim uygulanıyor; erken çocukluk eğitimi genellikle 3 yaşında başlıyor.

