BYD’nin Macaristan’ın Szeged kentinde kurmakta olduğu 4 milyar euroluk elektrikli araç fabrikasında seri üretim 2026 yılına ertelendi. Şirket, ilk etapta bu fabrikayı kapasitesinin çok altında çalıştıracak. Kaynaklara göre, Macaristan’daki fabrikada 2026 boyunca sadece birkaç on bin araç üretilecek; bu rakam 150 bin araçlık ilk kapasitenin oldukça altında kalacak.
TÜRKİYE’DEKİ FABRİKA PLANLARIN ÖTESİNE GEÇECEK
Şirket, düşük işçilik maliyetleri ve stratejik konum nedeniyle Türkiye’deki yatırımını hızlandırma kararı aldı. Manisa’da inşa edilecek olan 1 milyar dolarlık tesisin 2026 sonunda faaliyete geçmesi planlanıyor. Kaynaklara göre, bu fabrika Macaristan’daki tesisten daha erken üretime başlayacak ve ilk yılda bile açıklanan planların ötesinde araç üretimi gerçekleştirecek.
2027 yılında Türkiye’deki üretimin 150 bin aracı aşması, 2028’de ise üretim kapasitesinin ciddi oranda artırılması bekleniyor.
MACARİSTAN’DA BEKLENENİN ALTINDA ÜRETİM
Macaristan’daki fabrikanın ise Ekim 2025’te faaliyetlerine başlaması, ancak 2026 boyunca düşük kapasiteli üretimle yetinmesi bekleniyor. Üretim kapasitesinin ancak 2027 yılında artmaya başlayacağı ifade ediliyor. BYD, Macaristan yatırımını Avrupa pazarına gümrüksüz araç satabilmek için planlamıştı. Avrupa Birliği, Çin’den gelen elektrikli araçlara %27’ye varan ek gümrük tarifeleri uyguluyor.
TÜRKİYE AVRUPA İÇİN ÜRETİM ÜSSÜ OLACAK
Türkiye’deki fabrika ise Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği kapsamında olduğundan, üretilen araçlar herhangi bir ek gümrük vergisine tabi olmadan Avrupa pazarına ihraç edilebilecek. Bu durum Türkiye’yi BYD için stratejik bir üretim üssü haline getiriyor.
BYD’nin bu kararı, Avrupa Birliği’nin Çinli üreticilere karşı aldığı vergi önlemlerini dolaylı olarak etkisiz hale getirebilir. Macaristan, BYD’nin Avrupa merkezi olacak olsa da, üretimin büyük kısmının Türkiye’ye kaydırılması Avrupa’daki istihdam planlarını da sekteye uğratabilir.
DİĞER YATIRIMLAR VE ULUSLARARASI DURUM
Mart ayında Türkiye, Çinli bir diğer üretici Chery’nin 1 milyar dolarlık ve yıllık 200 bin araç kapasiteli fabrika yatırımı yapacağını açıklamıştı. Türkiye, halihazırda Toyota, Ford, Hyundai, Renault ve Stellantis gibi dev otomotiv markalarının da üretim üssü konumunda bulunuyor.
BYD’nin elektrikli araçlarına Avrupa’da olan talep ise hızla artıyor. Çin’de yaşanan yoğun rekabet ve fiyat savaşı nedeniyle şirket, uluslararası pazarlara açılmayı hızlandırmış durumda.
Bu arada BYD, Brezilya’daki tesislerinde işçi istismarı iddialarıyla karşı karşıya. Çinli müteahhitlerle ilgili açılan davalarla şirket, Latin Amerika’da zorlu bir süreç yaşıyor.
HANGİ MODELLER ÜRETİLECEK?
BYD’nin Macaristan’da Atto 2, Atto 3, Dolphin ve düşük maliyetli Seagull gibi modelleri üretmesi bekleniyor. Ancak üretim planları ve model çeşitliliği, fabrikanın kapasite kullanımına bağlı olarak ilerleyen dönemlerde yeniden şekillendirilebilir.
Şirketten konuya ilişkin resmi bir açıklama yapılmazken, Reuters’a konuşan kaynaklar, planların değişebileceğini ve üretimin esnek bir yapıda şekilleneceğini belirtti.

